Cari Blog Ini

Perniagaanku..Klik LIKE sebagai sokongan anda kepada saya

Isnin, 4 April 2011

AKU SUKA AKU

Salam semua.. alhamdulillah dapat juga AKU SUKA menulis BLOG kembali..lama dah AKU xbrani nak tulis blog.. Takut rasanya.. AKU SUKA rasa seolah-olah AKU HANYUT dengan hal-hal dan URUSAN dunia yang xpernah habis..

AKU SUKA rasa diri ini xcukup baek untuk berada disini..mnceritakan hal-hal ketuhanan..AKU SUKA sering kali bercakap pasal hal-hal keagamaan..Hal-hal ISLAM..tapi bila kita cermin kembali diri kita siapa AKU..

Astagfirullahhalazimm...AMPUNkn DOSA ku YA ALLAH..

KITA SUKA bercakap hal-hal Kelemahan ORANG ISLAM, ISLAM itu ini, PEMIMPIN INI tidak betul, SISTEM INI tidak betul, ITU INI TIDAK BETUL..TIDAK berlandaskan kepada SYARAK.. KITA SUKA kata yang AGAMA Lain sedang merancang untuk menjatuhkan kita.. MEDIA KITA tidak betul..YA SEMUA yang kita cakap MEMANG BETUL..

TAPI..APA yang AKU SUKA ingin kongsikan disini dari sebuah buku yang AKU SUKA baca.. BUKU ini AKU SUKA beli semasa DI MEKAH dulu..BUKU ini Bertajuk MISTERI SHALAT SUBUH nukilan Dr. RAGHIB AS- SIRJANI..

Dalam buku ini yang ditafsirkan kedalam bahasa INDONESIA.. Penulis ada menceritakan mengenai pengalaman beliau  ketika ia menghadiri satu majlis ceramah di tempat beliau. AKU SUKA kongsikan kata2 penceramah itu kepada SEMUA :


"MENGAPA UMAT ISLAM MENGALAMI KEMUNDURAN?"
"MENGAPA MEREKA MENGIKUT KONSEP HIDUP UMAT LAIN?"
"MENGAPA MEREKA MERENDAHKAN NILAI AGAMA MEREKA SENDIRI?"
"MENGAPA MEREKA MENJADIKAN MUSUH-MUSUH ISLAM SEBAGAI PEMIMPIN?"
"MENGAPA..??MENGAPA..??MENGAPA..??"

Dengan penuh bersemangat penceramah tersebut melemparkan Soalan2 yang menjadi beban kepada kita untuk kita pikirkan.. MENGAPA2??


HEBAT sungguh kata2 penceramah tadi yang bertujuan menegak SYIAR ISLAM.. ALHAMDULILLAH..Keesokan harinya..Pengarang mencari Penceramah tadi di SAUF-SAUF JEMAAH sewaktu solat subuh dimasjid..

PELIK..tidak kelihatan si penceramah tadi..MUNGKIN beliau mempunyai hal atau urusan yang mendadak..Keesokan nya dicari lagi si penceramah di waktu solat subuh..tapi hairan..masih tidak kelihatan..kemana perginya si penceramah ni..KECEWA si pengarang..

SI pengarang risau kuatirkan si penceramah di timpa musibah.. SI PENCERAMAH mungkin sakit..lalu si pengarang mencari penceramah di rumahnya..AKHIRNYA ketemu mereka..

PENGARANG : APA TERJADI??MUDAH-MUDAHAN MENJADI PENGHALANG ANDA SESUATU YANG BAIK..SAYA TAK NAMPAK ANDA WAKTU SOLAT SUBUH DI MASJID??

PENCERAMAH : MAAFKAN SAYA. SEMOGA ALLAH MENGAMPUNI SAYA DAN MENGAMPUNI ANDA. KEADAAN SAYA AGAK SIBUK..PAGI2 SAYA SUDAH MULA KERJA,SEMENTARA SAYA TIDUR AGAK TERLAMBAT..DAN ALLAH MAHA PENGAMPUN LAGI MAHA PENYAYANG..

Kata2 penceramah yang lantang menegakan SYIAR ISLAM waktu ceramahnya tadi menyebabkan PENGARANG TERDIAM..

AKU SUKA KONGSIKAN kata2 YANG SELALU KITA DENGAR YANG BERBUNYI lebih kurang seperti ini:

"KAMI TIDAK AKAN TAKUT DENGAN KAMU UMAT ISLAM SELAGI KAMU TIDAK BERSATUPADU..UKURAN PERPADUAN KAMU IALAH SOLAT SUBUH BERJEMAAH KAMU YANG SAUFNYA SAMA DENGAN SOLAT JUMAAT KAMU"

APA yang AKU SUKA dapat konklusikan disini..KITA BERCAKAP mengenai HAL-HAL keagamaan..KESILAPAN orang LAIN..TETAPI sebenarnya..ISLAM Itu akan kuat apabila kita mengubah diri kita sendiri..BAGAIMANA KITA NAK KUAT..kalau solat SUBUH kita hanya 2 sauf di masjid..kadang2 hanya satu SAUF..mana UMAT islam yang lain??

SYAHID di KATIL sebelum sempat berperang..KUAT kah kita..URUSAN dunia KITA tidak pernah selesai.. KITA yang menentukan HALATUJU ISLAM..bukan orang lain..RENUNGKAN SATU KISAH DIZAMAN RASULULLAH S.W.T.

RASULULLAH seorang insan yang sangat lembut hatinya seperti yang kita tahu.. TETAPI RASULULLAH sangat marah apabila seorang sahabatnya tidak DATANG SOLAT subuh Berjemaah DI MASJID..bukan tidak solat..solat..tetapi dirumah..RASULULLAH sangat marah sehingga mahu membakar RUMAH SAHABAT tersebut..

RENUNGKAN bertapa pentingnya solat SUBUH berjemaah di MASJID bagi RASULULLAH..di situlah terletaknya KEKUATAN ISLAM..SYIAR ISLAM..

TAPI KITA?? AKU SUKA mengingatkan diri AKU SUKA sendiri agar tidak leka dalam mengejar URUSAN DUNIA..dan MENGAMALKAN SOLAT FARDHU secara BERJEMAAH..inshaallah..
MARILAH..kita sama2 renungkan diri kita SENDIRI..AKU KUAT ISLAM KUAT..

AKU SUKA bukan nak melarang pembaca Untuk bercakap pasal HAL-HAL Ketuhanan ini..TAPI cerita ini dapat kita SAMA2 renungkan DEMI KEKUATAN ISLAM itu sendiri..

ALLAH SUKA..RASULULLAH SUKA..AKU SUKA..
sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...