Cari Blog Ini

Perniagaanku..Klik LIKE sebagai sokongan anda kepada saya

Jumaat, 25 Mac 2011

AKU SUKA DUGAAN

Salam semua..Alhamdulillah bertemu kita lagi dalam AKU SUKA..Kali ni AKU SUKA nak Kongsikan sebuah kisah yang menarik yang boleh kita FIKIR-FIKIRkan.



AKU SUKA diduga oleh ALLAH S.W.T dengan pelbagai dugaan..macam2 DUGAAN Mendatang..kadang2 down jugak ng dugaan nie..APA yang motivasikan AKU untuk kuat kembali?? Haaaa..kisah nie menarik untuk kita renung2kn dan motivasikan diri..

PADA ZAMAN bila tah..aku pn xtaw..hahaha..sebab nie cerita..hahaha..ADA seorang RAJA namanya AKU pn xtahu..dia ada seorang penasihat..AKU pn xtahu gak..APA YANG AKU TAHU ni??hahaha..AKU SUKA la nak tahu ka x??hahahaha..

RAJA : Wahai penasihat..Beta teringin nak makan EPAL..tolong carikan BETA sebiji EPAL..

PENASIHAT : Baik Tuanku..

Maka penasihat pn pergi dapatkan EPAL..(dapat mana pn xtahu)..
PENASIHAT : Ini dia EPALnya TUANKU..nanti patik hidangkan..

RAJA : XPERLU hidangkan..Bagi pisau kepada BETA..biar beta merasai NIKMAT mengupas KULIT EPAL ini sendiri..LEBIH sedap makan begitu..

PENASIHAT : Baik tuanku..

TIBA2 dalam keasyikan RAJA tersebut mengupas EPAL..pisau yang tajam itu terkena jari RAJA.. AKIBATNYA terputus jarinya..APA Lagi..riuh rendah laa ISTANA..

RAJA : CIS..celaka EPAL..sebab EPAL Nie laa Jari BETA putus..

MURKA sungguh RAJA tadi..yaa laa JARI putus 2..Lalu di tanya kepada PENASIHAT RAJA terbabit..

RAJA : PENASIHAT..apakah ini semua??adakah ADA bala yang akan mendatang??APAKAH ini tanda2nya??
PENASIHAT : SABAR tuanku, setiap sesuatu pasti ada HIKMAHNYA..

RAJA : APA kau cuba mempersendakan BETA..JARI beta putus nie..

PENASIHAT : ADA HIKMAHNYA TUANKU..

RAJA : CIS xguna kau..persendakan BETA..pengawal Tangkap dia..HUMBAN DIA di penjara dibawah TANAH..

MAKA penasihat tadi pn di humban ke penjara..KEMUDIAN si RAJA tadi datang melawat si PENASIHAT..

RAJA : Haahh..padan muka kamu sekarang..rasakan hukuman ini kerna persendakan beta..


PENASIHAT : ADA HIKMAHNYA TUANKU..PASTI..

RAJA : CISS..xguna..

RAJA pun pergi meninggalkan penasihat  dengan muka yang marah..SATU hari..RAJA ini ingin pergi keluar memburu di HUTAN..selalunya RAJA akan membawa PENASIHAT nya bersama..TAPI kini TIDAK lagi..RAJA MEMBAWA PENGAWAL2 dan PEMBESAR2 bersama..

TIBA disatu tempat di dalam HUTAN..tiba2 ROMBONGAN mereka diserang hendap..RAJA tertangkap dan semua pingiringnya LARI meninggalkannya..Alangkah MALANG NASIB si RAJA..

PUAK yang menangkap RAJA tersebut hendak menjadikan si RAJA sebagai sembahan tuhan mereka.. RAJA di ikat di sebatang kayu dan akan di BAKOR utk sembahan TUHAN mereka..

SEBELUM upacara bermula..datang TOK BATIN memeriksa SI RAJA..TOK BATIN berkenaan memeriksa seluruh anggota badan si RAJA..tiba2..

TOK BATIN : BATAL2..kita xboleh sembahkan dia..DIA Xsempurna..
Keadaan menjadi hinggar binggar..
BAKOR2..KITO BAKOR JE

TOK BATIN : DIA tidak sempurna..JARINYA kudung..TUHAN kita pasti marah jika kita KORBANKAN dia..

JADI raja td dibebaskan..DI pendekkan cerita..RAJA terus pergi berjumpa dengan PENASIHAT beliau yang diKURUNG tadi..

RAJA : Wahai PENASIHAT..betuk kata kamu yang ADA HIKMAHNYA JARI beta kudung..
RAJA menceritakan semuanya kepada PENASIHAT..

lalu PENASIHAT berkata

PENASIHAT : SETIAP sesuatu tu ADA HIKMAHNYA..Patik di kurung di dalam KURUNGAN ini pon ada HIKMAHNYA..

RAJA : kena KURUNG pn ada HIKMAHNYA ka??

PENASIHAT : ya tuanku, Kalau patik xda disini..pasti patik sudah mati..

RAJA : Kenapa??

PENASIHAT : ya la tuanku..patik selalu dengan tuanku..pasti patik juga akan turut DITANGKAP oleh Puak di hutan 2..PASTI patik yang akan dijadikan KORBAN menggantikan TUANKU..patik sempurna..xda cacat celananya..

RAJA : Btul2..TIAP2 SESUATU PASTI ADA HIKMAHNYA..

BEGITULAH kisah teladan yang AKU SUKA kongsikan dengan semua..MORAL of the story..Jangan rasa SETIAP benda buruk itu musibah..pasti ada HIKMAH baik disebaliknya..Dari cerita nie..kita dapat lihat JARI PUTUS dan DI KURUNG di penjara pon ada HIKAMHNYA..Bersihkan hati dan pandanglah dengan HATI yang SUCI..pasti anda akan nampak HIKMAHNYA..cuba renungkan..

ALLAH SWT tidak akan sesekali menzalimi makluknya..pasti ada perkara baik yang DIA nak bagi kat kita..AKU SUKA DUGAAN ALLAH..itu tanda ALLAH syg akan kita..INSHAALLAH..

ALLAH SUKA..RASULULLAH SUKA..AKU SUKA..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...