Cari Blog Ini

Perniagaanku..Klik LIKE sebagai sokongan anda kepada saya

Rabu, 23 Mac 2011

AKU SUKA IKAN KEMBUNG

Peristiwa berlaku xla lama sangat..Berdasarkan kisah benar..Kisah AKU SUKA sendiri..Zakat..apa itu zakat??zakat 2 bayar kat pejabat zakat la..apa lagi..alaa kita muda lagi..baru grad..mana la nak kna Zakat..Gaji pon Ciput ja..Tahap kemiskinan tegar dah nie..hehehe

Aku pulak..dah ada business..alhamdulillah pendapatan tu boleh laa..aku blikan mak aku Peti Ais..TV..dan macam2 lagi..kira ok laa..Tapi apa cerita yang nak dikongsikan ni??IKAN KEMBUNG??haha..

AKU sering merasakan yang aku xcukup jaa duet dalam poket nie..duet sentiasa jaa ada yang nak kna guna..Masa kerja dulu..tunggu 25 hbln..gaji masuk..sebelum gaji macam2 laa rancangnya..baek jaa.. Dapat2 gaji..tiba2 ada ja benda nak kna bayaq..bayaq keta rosak la..insuran la..bayaq road tax la..kadang2 benda2 pelik2 yang xpernah jangka nak kna keluar duet..


ARGHHHHH,,abis duet..xdan nak berbahagia ng duet yang dapat tu..aku dapat payment dari client..abis macam 2 ja kadang2..xtaw laa..macam ada yang xkena..apa yang xkenanya..aku ni berniaga..nak kata untung banyak xda laa..tapi aku banyak ja sedekah sana sini..itu ini..

Apa lagi yang xkena nie..AKU SUKA termenung memikirkan..sahabat aku ada berpesan kepada aku..cuba CHECK balik apa yang xkena dalam hidup kita..rupa2nya ZAKAT yang aku kata aku kna bayar ni lah kot puncanya..knapa aku kata aku xkna bayar??ya laa AKU bukan kaya pon..dapat payment aku belanja2 yang perlu2 habis macam 2 jaa.xda simpan2 pn..Kredit ng Debit lebey kurang jaa..

AKU SUKA bertanya..jadi AKU tanya USTAZ IBRAHIM..Imam di masjid dekat rumah aku..cerita bermula.


AKU : Ustaz2 Zakat nie dikenakan keatas siapa ya??

USTAZ : Kepada sesiapa yang ada harta, buat perniagaan, kerja dan lain (aku tak ingat sangat penjelasan      ustaz..hehehe)

AKU : Macam ni Ustaz..saya ada perniagaan..Tapi nak kata mewah 2 xda la sangat..kira tutup akaun kunci kira2 2 Kredit dengan debit sama banyak laa..hehee)


USTAZ : Business xda UNTUNG ka??

AKU : Ada Ustaz..tapi tu la..abis saya beli Kereta..Saya Beli TV, Peti Ais, dan bla3..buat rolling2 menega..bayar itu ini..kira cukup2 makan jaa laa USTAZ..

USTAZ : Oh kiranya ada UNTUNG la nie..haaa..Tapi untung tu belanja semua2 kan..abis la akhirnya..btul x??

AKU : Btul 2 USTAZ..

USTAZ : Macam nie..setiap Keuntungan tu wajib dikeluarkan zakatnya..Sebab apa??Islam mengajar kita yang KEUNTUNGAN itu untuk dikongsi.. Ala bukan banyak pon..2.5 % ja dari UNTUNG..

AKU : Ya ka USTAZ..saya xbayar ZAKAT dah 3 Tahun nie..Sejak awal saya buat BUSINESS lagi..

USTAZ : Xpa macam nie..cuba kira btul2 berapa yang UNTUNG??

Aku kira2 dekat RM1k kena bayar ZAKAT..tapi masa tu aku ada RM 1.5k ja..Kebetulan plak ROAD TAX keta aku pon mati..penting nie..ROAD TAX nie mau jugak dalam RM 700 nie..hurm..macam mana nie..


AKU pn cerita kat USTAZ situasi aku..

USTAZ : Kalau kita nak pergi memancing..nak mancing IKAN PUYU..apa umpan kita guna??

AKU : KATAK atau CACING kot..

USTAZ : MAHAL atau MURAH umpan tu..tangkap sendiri pon boleh kan??

AKU : Ya..btul tu USTAZ..

USTAZ : Ok kalau kita nak memancing ikan besar,sedap dan mahal sket..contoh kita pergi laut..nak memancing ikan tenggiri..apa UMPAN kita guna..

AKU : Tah..Ikan KEMBUNG kot..hehe

USTAZ : YA ikan KEMBUNG..IKAN KEMBUNG yang macam mana kita nak guna??Mestilah yang segar2..yang cantik2..kilat2..besar2..yang kita tengok pn teringin..

AKU : Ya2..

USTAZ : IKAN KEMBUNG tadi..kita campak ke LAUT macam 2 ja ng kail..tapi tengok apa hasilnya..kita dapat ikan tenggiri..BESAR dan lebih sedap dari IKAN PUYU tadi..Nampak x?? Hebatnya NIKMAT dan RAHMAT allah..Samalah macam ZAKAT..kita keluar ZAKAT lagi banyak pasti lebih melimpah ruah lah REZEKI kita..HEBATkan..

AKU : Betul 2 USTAZ.. (Dalam hati aku kuatkan untuk keluarkkan RM1k sebagai Zakat aku) AKU SUKA IKAN TENGGIRI..aku modalkan IKAN KEMBUNG..

USTAZ : Ok..baguslah macam 2..

Baki duit aku ada RM 500 ja nie..macam mana nak bayar ROAD TAX keta nie..xcukup..tapi keta nak guna..so aku pn suruh abg aku bayarkan..xcukup bley suh dia TOPUPkan.. Tapi dengan kuasa ALLAH..ROAD TAX keta aku tiba2 jaa jadi 400 lebey jaa.

YA ALLAH..bertapa hebat kuasa mu..Kini kehidupan aku lebey tenang..perasaan dan rasa duet xcukup 2 dah tiada lagi..ada jaa REZEKI..maka marilah kita menunaikan ZAKAT..kerna ZAKAT menyucikan harta dan Membersihkan PENDAPATAN kita..

Ingat kita yang kerja MAKAN GAJI juga kena bayar ZAKAT..bersihkan pendapatan kita.. Kita di BAYAR gaji Untuk bekerja..sebagai contoh 8 jam sehari..TAPI..Adakah 8 JAM 2 kita kerja tanpa henti??xkan xbaca paper ka??maen facebook ka..ngulat ka ngular ka sket2..hehehe..

Mana keberkatan rezeki kita klo kita dibayar untuk bekerja..tapi kita xkerja??berZAKATlah..kerna ZAKAT menyucikan dan membersihkannya..Pasti anda akan rasa lebih tenang jika anda TUNAIKAN rukun ISLAM ini..INSHAALLAH..

INGAT!!ZAKAT boleh bayar BILA2 masa..BUKAN ZAKAT FITRAH yang kita bayar bulan posa 2..
ALLAH SUKA..RASULLULLAH SUKA..AKU SUKA..

p/s : cerita ini diolah dan dicantikan sedikit bagi memberikan lebih pemahaman dan DRAMA..hehehe

4 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...